En illustration med UX i mitten och en ring runt uppdelad i sju sektioner: Useful, Usable, Findable, Credible, Desirable, Accessible, Valuable.

Vadå, vems User Experience sa du?

Självklart pratar vi om din upplevelse. Du som använder hemsidan eller appen eller vad det nu är. Just nu försöker jag göra din upplevelse av den här texten behaglig och tänker att du kanske snabbt och lätt vi få klart för dig, lite kortfattat, vad UX är.

Vi kan likna det med att man planerar ett hus.

– Du kommer in här, säger arkitekten. Här är dörren. Köket till vänster, alla skåpen ligger på denna väggen och en köksö där. Du ser ut över omgivningarna här, skogen däråt, i detta fönstret har du utsikt över parkeringen. Sovrummet ligger här, toaletten utanför och hallen leder bort mot vardagsrummet.

Och. Så. Vidare. Man bygger ett hus för att det ska vara trivsamt att vara i, och även praktiskt. Om köket ligger precis vid sovrummet kommer allt lukta mat. Hallen ska vara lagom stor. Toaletten ljus. Köket inte för trångt. Handtagen i rätt höjd.

Det är samma sak med en hemsida eller en app eller vad som helst. Det ska vara logiskt och enkelt att navigera. Du vill att din användare hittar fram utan att fumla eller trycka fel.

Låt mig ge er exemplet Spotify som app. Designen är trevlig, det mörka är modernt och det är lätt att navigera. Som app är den svinsmart. Låt mig belysa två saker. Jag kommer inte dra detta speciellt långt, bara visa två saker som ändrades med den nyaste uppdateringen och en gammal grej som är väl beprövad.

(Som parentes kan nämnas att de som skriver UX för Spotify har en egen blogg på Medium. Här.)

Färgkodade stilar och simpla färger.
Det ligger mycket eftertanke i vilka färger man ska använda så klart, men sättet man gör det är väldigt fint. Tidigare kändes det rörigt, nu är det tydligt.

Tre ikoner i navigeringsfältet.
Jag kände mig först naken när jag uppdaterade. Nu inser jag att jag inte behövde fyra ikoner. Och att det står ”Ditt bibliotek”. Förut stod det ”Bibliotek”. Nu är det ditt. Ditt egna. Ordet ”Ditt” = mikrocopy.

Något som inte har ändrats är mikrocopyn i sökfältet.
Det har funnits med hos Spotify länge. Sökfält är en sak som UX writers älskar att fila på. Att välja att skriva ”Sök här” stoppar upp flowet. ”Jaha, ok, vad ska jag söka på då”, tänker man. Man kanske kommer ihåg låten men inte artisten, eller albumet men inte låten. Sökfältet lugnar din oro och säger ”det är lungan, sök på vad du vill!” och du bara söker och lyssnar och är glad.

Snällt.

Så vi pratar om din upplevelse av någonting. Din lägenhet. Ditt bibliotek. Bra UX-design låter dig använda i fred.

Det hjälper dig att komma vidare. Och syns inte.

Det kommer säkert ett svenskt ord snart, men ”användarupplevelse” är svårt osnyggt ord. Hoppas vi kommer fortsätta med UX.