Du håller säkert med om att investeringar på rätt ställen gör att man till slut tjänar pengar. När det gäller marknadsföring – och i synnerhet texter – gäller samma sak. Hur ska man spara genom att spendera?
Här kommer 5 helt logiska grejer där temat är FOKUS:
1. Var tydlig
Fundera på: Har du en idé?
Se till att den är enhetlig.
På web, i sociala medier, som innehåll. Tonfallet ska vara likadant oavsett vad som kommuniceras och var.
Om dina kollegor nämner varumärket i olika sammanhang, till exempel här på linkedin, försök få dem att använda nyckelord som ni gemensamt beslutat er för att använda.
Om du inte har tone & voice – fixa det. Det är viktigt.
2. Var strategisk
Fundera på: Har du en strategi?
Bara för att du rankar högt på Google innebär det inte att det automatiskt säljer mer.
– Vadå, det är bara väl bara att skriva content om man vill synas? säger många. Lägg upp grejer! Innehåll! Bilder! Ads! Samarbeten! Mer! AAH!
Jo det stämmer. Men låt mig höja ett varningens finger:
Utan strategi blir det innehåll (pengar) i sjön.
Vad är en bra strategi? Detta:
- Kund letar efter produkt
- Hittar din hemsida organiskt
- Läser en vansinnigt bra rubrik
- Fastnar i en kort välskriven text
- Lär sig att din produkt löser ett problem
- Connectar med ditt varumärke
- Bygger upp förtroende
- Blir din kund
- Erbjuder dig pengar
- (Du säger ok då, och tar emot pengarna)
Lärdom: För att det här (ovan) ska hända måste fokus ligga rätt och strategin sitta. Omringa dem med bra grejer så kan de inte sluta tänka på dig. Tratta in dem!
ALLT ska hänga ihop från sökning till sista klicket på hemsidan. Från SEO till nyhetsbrev. Allt måste ha fokus!
3. Var stenhård
Fundera på: Fungerar min nuvarande marknadsföring?
Analysera vilken kanal som fungerar bäst är och använd den.
Skippa allt annat. Var stenhård.
I det här ingår också att analysera vad som har bäst marginal av dina produkter. Skala upp det som har bra marginal – skala ner det som inte fungerar.
Har du en byrå som bara kostar? Fundera på om det är värt det. Utmana. Se dig om efter andra och berätta det för byrån så de får lite press.
Få dem att jobba för dina pengar. Stenhårt.
Men samtidigt…
4. Var ödmjuk
Fundera på: Håller jag fast vid gamla idéer bara för att jag kom på dem?
En del av oss vet hur saker går till och haft samma typ av strategi länge. Det har fungerat utan direkta analyser, det har alltid sålt bra.
Nu är marknaden annorlunda. Det behövs nytänk, och det spelar ingen roll vem som kommer på idén. Det kan vara en tjej i produktionen, din 5-åring eller killen bakom disken.
Det är jobbigt att inse att man måste ändra på vissa saker som fungerat länge. Men det är de ödmjuka som lyckas i längden.
Varsågod – du skapar god stämning på företaget.
5. Var generös
Fundera på: Kan jag bjuda till lite extra?
När du väl hittat den metoden som fungerar, var generös. Med beröm, med kunskap, med tillgångar.
Att erbjuda något extra för kunder är en viktig del.
Alla gillar att bli ompysslade, så försök hitta på några sätt att belöna de kunder du har. Det gör att de stannar och inte drar.
TIPS: skriv ett automatiserat tackbrev som mailas efter en affär. Det ger mervärde.
BONUSTIPS: Var fokuserad
Fundera på: Vad är min kärnverksamhet?
En redovisningskonsult tjänar pengar på att bokföra. Inte plåttak.
En dansare tjänar pengar på att dansa. Inte programmering.
En läkare… inte…
Du fattar.
Du ska göra det du gör bäst, så kan andra göra det de gör bäst.
Fokus på rätt sak – och du kommer klara det.
Spara genom att spendera!
Det kan kosta lite att anlita någon som vet vad de håller på med.
Så! Det var 5 korta grejer hur man sparar genom att spendera. (Plus en bonus)
Ha så kul!
Hälsar
Din alldeles egna copywriter
Vill du veta mer om hur man kan spara pengar? Kolla här!
Ta också en titt på Språk & Form. De kan översätta allt innehåll till nästan alla språk.