En landningssida är ett effektivt, kanske Det Effektivaste Verktyget för att konvertera och skapa mervärde för din sida. Jag ska försöka göra några inlägg om just landningssidor. Men först: Intro.
Apple och så vidare
Jag vet, det tjatas mycket om Apple och allt de gör. Det är svårt att inte imponeras av deras kvalitet. De har en så stark produkt att den tål supermakro och högupplösta bilder i extrem detalj. Man kan ha åsikter om det, att det är för mycket, för flashigt, för styrt, för dyrt. Men de driver ju utvecklingen. Kolla bara på den här för AirPods Pro. Det är inte fult direkt.
Det här är ju världens största företag. Och de älskar att vi skriver om dem, gratis. Men kan vi lära oss något?
Vi kan lära oss två saker:
1: Apple skapar en landnindssida för varje produkt de säljer. Varje produktkategori har också en egen landningssida med unika egenskaper. Titta själv! Alltså är det ett bra verktyg.
2: Företag i Apples storlek (finns inte så många) kan inte förlita sig på sin produkt, för att sälja produkten måste marknadsföringen skapa ett behov i dig och mig. Annars är det dött. Så: Färre ord – Mer bilder. Och de väljer ord som är större, mäktigare och har mer humor än många andra kampanjer.
Inga nyheter egentligen, det är bara riktigt bra copy.
Ibland tänker jag på hur det skulle se ut om Apple klev in på ett kontor för att lyssna på vad Don Draper kommit fram till. Kommer du ihåg Kodak Carousel-pitchen? Den är så otroligt bra att man får rysningar. Man kan nästan förstå att det var svårt för dem att skriva så bra manus hela tiden. Läs om Don Drapers bästa 9 pitchar här:

(credit: Entertainment Weekly)
Men det är ju inte så det ser ut idag. Vi lever i verkligheten, även fast vi alla skulle vilja dricka whisky och uppfinna hjulet varje vecka, lite sådär avslappnat med utsikt över 5:e avenyn.
Bra copy kommer dock alltid finnas. Det kan inte tas över av robotar. Det måste skrivas av en människa. Och dagens Don Draper skriver landningssidor.
Så vad innehåller en bra landningssida?
Finns massor att säga. Jag försöker själv förstå varför vissa av de sidor jag jobbat med fungerar medan andra inte riktigt flyger.
Det verkar som att de flesta innehåller dessa 4 saker:
- Väcker intresse via en Hero-sektion
- Enkel design, mycket luft och tomrum
- En CTA-knapp (call to action), inte sällan direkt på Hero-sektionen.
- Fear of missing out. Du missar något om du inte går vidare på sidan.
Jag har skrapat fram några exempel:
Glossier

En sida som ändras varje vecka, så det kommer inte se ut så idag. Detta är våren 2020 från Glossier.
Hypen är total med Glossier, de öppnar pop-ups i hela världen på begränsad tid och köerna är enorma. Från starten med bloggen intothegloss.com blev det en liten webshop, men nu en av de ledande bloggarna och affärerna. Fear of missing out-effekten är stor. En lite flickig och feminin design med mycket närbilder gör att vi inte riktigt ser hur produkten ser ut, och vips så har vi klickat vidare.
Vi ser CTA men i olika sektioner och färger, så det finns ingen konflikt mellan dem.
Mous

Nästa case. Mous går rakt in på vad de vill. Jag vill ju inte krascha min telefon, så det är nog bra att skydda den. Att sätta en CTA som heter ”Shop Now” är bra. När du gör en knapp som du ska klickas på, skriv sånt som läs, vet, handla, maila. Verb. Handling.
Sen är sidan klar och tydlig och inte överlastad med text. Det är ju en enkel produkt, jag kan kolla om jag vill. Men jag behöver inte läsa en massa text i onödan.
Harry’s

Detta märke kanske inte är så stort i Sverige än, men det är på uppgång i England. Det är byggt på väldigt klassisk copy. Shaving plan, svårt att översätta men det är ju klart intressant för män med skägg.
Klassiskt bra landningssida. De flesta scrollar ingenstans. De bara ser Two Weeks och går tillbaka till knappen och beställer.
Sen har vi listor, punkter och tre saker. Lista aldrig fler saker än tre.
Neil Patel

Neil Patel är lite gurun när det kommer till marknadsföring på internet. Han är alltså född samma år som mig (1985), och hade sin första site när vi båda gick i gymnasiet. Han har utvecklat Ubersuggest, sidan här ovan.
Så enkelt. Så pang på. Det är copy det. Texten säger allt vad sidan är, och det lär oss en del om enkelhet i sin produkt. Kika själv.
Håll inte på och försök tala länge om produkten. Tala enkelt om vad produkten är – och varför personen behöver den. Om de vill ha den, kör på. Om inte så behöver de inte slösa tid.
Slutligen, behöver du en landningssida?
Det klart du behöver. Maila mig så ser vi vad vi kan göra. Här kan du se en annan fin landningssida jag har varit involverad i.
Vi hörs.
Bilden kommer från unsplash.