Case: Dextera Bygg

Jag har fått en ny kund. Dextera Bygg i Göteborg har under många år specialiserat sig på att förädla och bevara kulturfastigheter. Nu har jag fått i uppdrag att underhålla deras hemsida, sociala medier och annat. Såhär har jag tänkt.

Hemsidan: dextera.se

Såhär ser den ut:

Själva sidan var redan byggd av R2 Kommunikation och är rakt av svinsnygg. Deras grundarbete är grymt proffesionellt och att få ta över en sådan hemsida känns väldigt enkelt. Det som jag ska jobba med där är hastigheten, i nuläget är sidan lite för långsam för min smak.

Alltså: Klart.

Google Analytics

Självklart ska vi köra detta genom Google Analytics. Eftersom det är ett långsiktigt arbete kommer jag ändra små ord under tiden för att få google-spindlarna att klättra runt i sidorna. Jag ska testa lite olika saker för att se vad det blir för effekt.

I sammanhanget hur man skriver titlar och landningssidor så finns det en vägledning av olika metoder från marketing examples. Sjukt bra inspo. Anmäl dig till nyhetsbrevet och de skickar dig nya case varje torsdag.

Screenshot av sidan marketing examples. Den ger dig nya case varje torsdag i ett nyhetsbrev och tipsar om hur andra skriver copy.
Marketing Examples – guldgruva.

Alltså: Pågående.

Mer Google

Som alla seriösa företag ska även Dextera ha en Google Business-sida. Hittills har man inte någon hanterat recensioner och kontaktuppgifter på Googles egna sida, utan det har bara hamnat utanför all kontroll. Så kan vi inte ha det.

Det första jag gjorde var att koppla ihop alla Googles plattformar och ta över kontrollen över Dexteras offentliga närvaro. Så nu har jag samlat ihop Google My Business, Google Search Console, Google Analytics och Google Ads till en och samma profil. Alla lösa trådar kopplades ihop. Nu kommer allt som nämns om dextera på Google och på dextera.se bevakas minutiöst.

Alltså: Pågående

Sociala Medier – Linkedin

Linkedin är egentligen det enda sociala mediet jag tänker på vad det gäller ett byggföretag. Alla som beställer ett jobb på flera hundra tusen för en fastighet har också har en telefon och sitter och googlar grejer utanför styrelserummet. Det är dem vi ska nå via Linkedin. Även om det inte är medvetet google sökning på ”linkedin dextera bygg göteborg”, så kommer sökbarheten öka ju fler plattformar den ligger på.

Alltså: Pågående.

Resultat: Vi får se!

Jag ska arbeta mot att så fort man googlar ”kulturfastigheter göteborg” så ska man se Dextera Bygg.

Detta är första delen, jag återkommer med statistik hur det går framåt.