Hej

Jag gillar hundar och texter. Men nog om mig.

Letar du efter någon som kan skriva UX eller web?

Det var roligt att höra, eftersom jag kan just de grejerna.

Om vi börjar med webben och innehåll så är det kanske mer känt som content. Det finns två syften:

1. Google ska kunna förstå vad texten handlar om och ge dig relevanta sökresultat, och
2. Du ska känna att texten är skriven av en människa och handla utefter det.

UX då? Det ska finnas, men inte synas. Det förenklar bara livet på internet.

  • Hur enkelt det är att förstå?
  • Hur checkar jag ut?
  • Vågar jag skriva i mitt kreditkort?
  • Hur gör jag? Varför? När? I vilken ordning?

Om din hemsida är trygg och inger förtroende kommer dina besökare må bra och göra precis det du vill att de ska göra. Vad det nu är. Handla, klicka, gå vidare eller fylla i ett formulär.

Men egentligen då, vad är grejen med ord? Instagram är ju också marknadsföring.

Ja, jo. Problemet är bara att text har blivit ännu viktigare. Varför?


Därför att idag har vi text på så många andra ställen än förut. I sökfältet i din musikapp, det står på hemsidan du använder varje dag, eller en webshop med ett formulär någonstans. Förmodligen är det inget du tänker på, men överallt behövs det text och ord skrivna av en människa, för att du är en människa.

Det kanske bara är ett ord? Men det är rätt ord. Precis. Rätt ord!

I korthet: Välj rätt ord. Eller välj någon som kan välja rätt ord. (Mig!)

Det finns ett starkt samband mellan rätt ord och nöjda kunder.

You had me at nöjda kunder! Jag vill anlita Mika.

Oj, just det ja! Såhär är det:

Jag heter Mika och bor just nu med fru och regnjacka i Manchester, England. Jag har jobbat med hemsidor, fotografer, fåglar, kod och gdpr.  När jag skriver så är jag noggrann att välja rätt ord. Det är det viktiga.

Mitt mål är att bli en något mer erfaren UX-writer. Så för att dyka ner i ämnet ordentligt öppnade jag den här bloggen om UX och mikrocopy på morgonen den 3 september 2018. Det här är första inlägget.